Sztukę Schultza cechował bezbłędny warsztat, stosowanie głębokiego kolorytu, umiejętne pokazywanie dynamizmu przez operowanie światłocieniem i dbałość o najdrobniejsze szczegóły. Dzieła mistrza Daniela pełne są nieziemskiego piękna i dynamizmu, a wiele z nich zmyliło badaczy do tego stopnia, że przypisywano je mistrzom holenderskim. W portretowanych postaciach, oprócz perfekcyjnego (choć nie zawsze pochlebnego) odtworzenia wyglądu, podkreślał też pewną wewnętrzną głębię psychologiczną i przekaz o cechach charakteru portretowanej osoby. Nie zależnie czy malował świętych, monarchów czy magnatów Schultz zawsze stawiał na wymiar ludzki przedstawianego. Był on jednym z niewielu artystów, którzy potrafili w twórczy sposób wykorzystać sztukę Rembrandta.
Każdy jego obraz ma wiele niezwykłych detali, często o istotnej wymowie i niewysławialnym pięknie.
Poniżej prezentuję obrazy Schultza zawierające moje ulubione i najciekwasze spośród detali oraz dłuższą historię każdego z obrazów.
|
Święty Kazimierz Jagiellończyk, olej na płótnie, ok.1670, Kościół OO.Reformatów w Krakowie
|
|
"Portret Dedesza Agi z rodziną", olej na płótnie, 1664, Ermitaż Petersburski
|
|
Jan III Sobieski, olej na płótnie, przed 1683, Państwowe Zbiory Sztuki Wawel
|
|
Konstancja van Holten Schuman, olej na płótnie, po 1660, Muzeum Narodowe w Gdańsku
|
|
"Polowanie na kaczki", olej na płótnie, między 1660, a 1669, Muzeum Narodowe w Gdańsku |
|
Jan Kazimierz, olej na płótnie, ok.1653, Muzeum Narodowe Zamek Gripsholm, Szwecja |
|
Wincenty Gosiewski, olej na płótnie, 1650-1651, Muzeum w Łazienkach |
|
Stanisław(?) Krasiński, olej na płótnie, przed 1654, Muzeum Narodowe Warszawa |
|
Jeremi Michał Korybut zwany Jarema, książę Wiśniowiecki, ojciec króla Michała Korybuta, olej na płótnie, ?, Muzeum Narodowe w Warszawie |
© 2000-2008 malarze.com + pkl webdesign
Jesteś 19476 gościem.
English
patronat medialny:
|